Een binnenvaartonderneming starten

Wat komt er allemaal bij kijken?

Je hebt je opleiding af en alle benodigde papieren gehaald om te varen. Na een aantal jaren loondienst kriebelt het. Je wilt samen met je vriendin een eigen schip kopen. En nu? Wat moet je allemaal regelen? Waar moet je op letten? En hoe vind je een schip wat naar je zin is? Veel vragen, weinig antwoorden. Peters & Van Sandijk denkt graag met je mee.

De eerste stap is het vinden van een schip dat past bij jouw voorkeuren. Wil je een grote 110’er of toch liever één van 80 meter waar je bijna heel Europa mee kunt doorvaren? Een scheepsmakelaar kan je hierbij helpen. Hij weet welke schepen te koop zijn en voor welke prijs. Bovendien heeft hij zicht op de reden van verkoop. Wil iemand stoppen of moet iemand stoppen? Of wil iemand voor de hoofdprijs wel verkopen en een ander schip zoeken. Bovendien staan er ook nog weleens schepen in de stille verkoop. Dat is vaak alleen bij een scheepsmakelaar bekend.

Als je eenmaal een passend schip hebt gevonden, volgt een inschatting van de verwachte reparaties en kosten die nodig zijn om het schip voor de toekomst optimaal vaarklaar te maken. Vaak wordt dan ook weer de SI (certificaat van onderzoek) voor 5 jaar vernieuwd, waardoor je er zeker van bent dat je de komende 5 jaar probleemloos kunt varen. Dit laatste is vaak voor een financier ook erg belangrijk.

De financiering
Een passende financiering krijgen is de volgende uitdaging. Er is slechts een aantal banken actief in de binnenvaart. Afhankelijk van het bouwjaar van je schip financieren zij tussen de 40 en 70% van de waarde/aankoopprijs. Het andere gedeelte moet je zelf inbrengen of bij derden (familie, ouders of crowdfundorganisatie) lenen. Realiseer je hierbij goed dat zonder eigen inbreng het financieren van een eigen schip technisch niet haalbaar is. Bovendien zal een bank en/of derde partij zeker vragen om een uitgewerkt financieel plan. Wat zijn de aanschafkosten? Hoe wordt dit gefinancierd? Welke opbrengsten en kosten zijn te verwachten? Wat betekent dit voor het liquiditeitsverloop? Dit alles wordt verwerkt in een ondernemingsplan. Wij kunnen dat samen met jou opstellen.

Welke rechtsvorm kies je?
Heb je de financiering rond, dan is er nog de vraag welke rechtsvorm jouw onderneming moet krijgen. Wordt het een eenmanszaak, een v.o.f. of is een bv de beste vorm? En moet je dan 1 bv of meerdere bv’s hebben? Ook hier weer veel vragen. De keuze van de rechtsvorm is altijd afhankelijk van je eigen situatie. Maar ook fiscale aspecten en uitgangspunten van een mogelijke financier kunnen de keuze beïnvloeden.

Documenten en administratie
Heb je je schip gevonden en is de financiering geregeld, dan begint het pas echt. Er moeten vaardocumenten aangevraagd en omgezet worden. Je dient te beschikken over je ondernemersdiploma voor de binnenvaart, anders mag je überhaupt geen binnenvaartonderneming uitoefenen. Je wordt geconfronteerd met een heleboel administratieve zaken. Je moet een bankrekening openen en maandelijks je administratie op orde houden. Zorg ook dat je je vrachten tijdig int, zodat je ook tijdig je leveranciers en personeel kunt betalen. Ook de belastingdienst laat van zich horen over af te dragen omzetbelasting en loonbelasting. Jij dient dat allemaal goed bij te houden, terwijl je volop aan het varen bent en ook het onderhoud van je schip op orde probeert te houden. Gelukkig weten wij wat er allemaal komt kijken bij deze administratieve vraagstukken. We kunnen je dan ook voor een belangrijk deel ontzorgen.

Starten of overnemen?
Het zal je niet verbazen dat op grond van bovenstaande uitdagingen menig starter er niet in slaagt op eigen kracht een schip te kopen. Daarom zien we steeds vaker dat starters toetreden tot bestaande binnenvaartondernemingen waar de zittende ondernemer van plan is zijn aandeel af te bouwen en geleidelijk over te dragen aan de starter. Ook huur-koopconstructies komen steeds vaker voor.
Mocht je dit overwegen (als toetreder of als uittreder) laat je dan bijstaan door een van onze specialisten.

Heb je vragen of wil je naar aanleiding van dit blog meer weten? Neem dan contact op met Johan Peters:0475 – 460060.